Gameboy-programmering
Jag hade en period när jag höll på med GameBoy-programmering. Jag byggde tom en egen programmerare för ombyggda spelkasetter. Den enda fördelen med min programmerare är att man i windows installerar en skrivare, "Allmän - endast text", och sedan helt enkelt skriver ut hexfilen, så programmeras spelkasetten. Den enda nackdelen är att den är väldigt långsam. Förutom hastigheten är den kanske ett bra exempel på hur man kopplar in en microkontroller till printerporten.
Jag har funderat ut två lösningar som höjer hastigheten,
men jag orkar inte implementera någotdera:
(1) Man kan befria programmeraren från att räkna ut adresser
och switcha banker, dvs låta datorn överföra flera byte (minst
5 byte) för varje byte som skall programmeras.
(2) Skriva om alla tidskritiska delar i assembler.
Om du själv tänker bygga en programmerare så är de enklare modellerna som finns bla på http://www.devrs.com/ snabbare och enklare att bygga.
Programmeraren (hårdvara och mjukvara)
Programmeraren är baserad på en AT90S8515, och innehåller
bara mikrocontrollern och 4 st 74573.
Mjukvaran är skriven i C.
Ombyggnad av cartridgen
En cartridge som innehåler minneskontrollern MBC5 öppnades, ROM-minnet löddes bort, och ett FLASH-minne kopplades in i stället. nWE på flashminnet kopplades till AUDIO_IN (pinne 30) på cartridgen, samt dras hög via ett pull-upp motstånd på 47 KOhm.
Mjukvara för kommunikation (windows-program)
Själva exekverbara filen gbtalker.zip.
Breakout - mitt första spel skrivet i C för gameboy
Projektets alla filer breakout.zip
Spelet är inte klart än. Saknar poängräknare, ljud, och
riktigt snygg grafik.
Länkar till mjukvara som behövs för gameboy-utveckling.
- Först behöver man en C-kompilator, och jag använder
BGDK
http://sourceforge.net/projects/gbdk/ - Sen behöver man en bra editor, och jag kör med GBCE
http://members.tripod.co.uk/GBCE/index.html (LINK DÖD?) - Skall man göra spel, behöver man en TILE- samt en
MAP-editor
http://www.devrs.com/gb/hmgd/intro.html - Slutligen behöver man en emulator, för att testa
programmen innan man bränner över dom till gameboyen.
Jag använder hgb normalt (vet inte var den finns). Prova
att söka med altavista efter hgb.exe, men se upp med
gamla versioner, virus, mm...
NO$GMB fungerar kan också användas (men kan ibland vara instabil).
http://nocash.emubase.de/gba.htm - Mycket mer information om gameboyen hittas på Jeff Frohwein's hemsida,
som är bästa samlingen med information om gameboy på
nätet.
http://www.devrs.com/
Du ansvarar själv för risken att skada dig själv/andra/saker/datorer/eller annat!