Gameboy-programmering

Jag hade en period när jag höll på med GameBoy-programmering. Jag byggde tom en egen programmerare för ombyggda spelkasetter. Den enda fördelen med min programmerare är att man i windows installerar en skrivare, "Allmän - endast text", och sedan helt enkelt skriver ut hexfilen, så programmeras spelkasetten. Den enda nackdelen är att den är väldigt långsam. Förutom hastigheten är den kanske ett bra exempel på hur man kopplar in en microkontroller till printerporten.

Jag har funderat ut två lösningar som höjer hastigheten, men jag orkar inte implementera någotdera:
(1) Man kan befria programmeraren från att räkna ut adresser och switcha banker, dvs låta datorn överföra flera byte (minst 5 byte) för varje byte som skall programmeras.
(2) Skriva om alla tidskritiska delar i assembler.

Om du själv tänker bygga en programmerare så är de enklare modellerna som finns bla på http://www.devrs.com/ snabbare och enklare att bygga.

Programmeraren (hårdvara och mjukvara)

Programmeraren är baserad på en AT90S8515, och innehåller bara mikrocontrollern och 4 st 74573.
Mjukvaran är skriven i C.

Ombyggnad av cartridgen

En cartridge som innehåler minneskontrollern MBC5 öppnades, ROM-minnet löddes bort, och ett FLASH-minne kopplades in i stället. nWE på flashminnet kopplades till AUDIO_IN (pinne 30) på cartridgen, samt dras hög via ett pull-upp motstånd på 47 KOhm.

Mjukvara för kommunikation (windows-program)

Själva exekverbara filen gbtalker.zip.

Breakout - mitt första spel skrivet i C för gameboy

Projektets alla filer breakout.zip
Spelet är inte klart än. Saknar poängräknare, ljud, och riktigt snygg grafik.

Länkar till mjukvara som behövs för gameboy-utveckling.

OBS! Du bygger alltid på egen risk, jag garanterar inte att något fungerar för dig.
Du ansvarar själv för risken att skada dig själv/andra/saker/datorer/eller annat!